Wednesday, 6 July 2011

Negara Kebajikan atau Negara islam?


Dari HAMKA (kereta mayat)





Dah lama aku nak suarakan isu ni, tapi tak sempat kerana perasan sibuk dan malas nak berbalah dengan penyokong perjuangan 'islam', sehinggalah berita tentang perjuangan PAS yang menangguhkan dulu negara islam di ganti dengan negara kebajikan, maka aku seolah-olah terpanggil (maaf-aku rasa sedikit geli guna prosa terpanggil tapi dah takde prosa lain) untuk bagi pendapat aku secara ikhlas tanpa mewaliki mana mana pihak yang berkepentingan dalam bidang politik, insyAllah..
Untuk pengetahuan korang, ada empat (4) perkataan khusus iaitu 'Allah', 'Solat', 'Kaabah' dan 'Baitullah' kalau tak silap aku, telah tidak dibenarkan penggunaannya oleh orang bukan Islam yang di putuskan oleh Jemaah Menteri sejak Mei 1986.
Di sini, aku ingin membuat cadangan, agar kalimah “islam” itu sendiri tidak di benarkan sebagai jenama kepada sebarang jenis perniagaan(commercialization) dan apa jua pertandingan (competition) kepada semua orang, termasuk orang islam itu sendiri. Selain daripada dua bidang ini, seperti sekolah, badan kebajikan, atau apa apa perkara yang tidak terlibat dengan unsur 'pertandingan' serta 'perniagaan', maka adalah bebas menggunakan kalimah “islam”.
Sebagai contoh, Dulu ada isu kerja sama antara kerajaan Iran dan Malaysia untuk buat kereta jenama “islam”, yang ada kompas kaabah dan ruang letak kelengkapan sembahyang. Alhamdulillah projek kereta islam ni tak jadi, kalau tak, kereta ini akan memalukan seluruh ummat islam, kenapa?
Iyelah, jika ‘kereta islam’ rosak tengah jalan, atau banyak terlibat dengan kemalangan, atau break gagal berfungsi, atau ada orang buat oral seks di dalamnya, atau mahal nak mampos, atau banyak kena saman, maka orang akan cakap: tengok, kereta islam tu, teruk, suck! bengong! atau: Apakejadah, Allah tak tolong ke kereta islam, asyik eksiden jerr. Tak ke hampeh?
Maka, nasihat aku, jika nak buat kereta ala-ala islam, tak payah letak nama 'islam', letak jer, kereta harakah ke, kereta tok guru ke, atau jenama: keretamayat, yang mana bila kereta tu buat masalah, orang tak akan rujuk kepada kalimah islam tadi, semua faham sudah.
Sebab tu aku nasihat agar tak ada produk perniagaan yang sewenang wenang guna nama islam sebagai jenama, seperti contoh: persatuan pengguna ubat gigi islam malaysia, kopi kesihatan islam, proton islam, kentucky fried islamic chicken (sebelum sembelih, ayam-ayam kami didengarkan bacaan al-quran dan doa supaya pengguna yang makan KFIC akan dapat kesucian dan ketenangan hati), ini-adalah-produk-islam-kalau-kau-tak-beli-sah-kau-sokong-israel... yang mana apabila dibuat kajian, nama jer islam, tapi apabila produk ini menimbulkan masalah, cekik darah, membebankan, tidak berkualiti, guna fatwa kaum kera atau memfitnah produk syarikat lain... maka pengguna akan terus menuduh “islam” sebagai ugama yang bermasalah padahal kesalahan berpunca daripada peniaga yang salah guna kalimah islam pada label produk mereka.
Itu bab perniagaan, belum masuk bab pertandingan, kesannya lagi teruk, maka, nasihat aku, jangan benarkan guna nama islam dalam apa apa pertandingan seperti, Pasukan bola sepak islam, pasukan perenang perempuan islam, atau apa sahaja, kerana jika pemain tak tutup aurat dah jadi satu isu, lepas tu jika main asyik kalah dan selalu dapat kad merah, akan memburukkan imej islam sampai bila bila!
So tak yah guna nama islam, gunalah nama, pasukan tok guru ke, pasukah harakah ke, apa apa lantak ler, yang penting, jangan guna nama ISLAM untuk kepentingan individu atau puak tertentu! Faham?!




ramai yg hampa..

Masuk bab hiburan, aku bersyukur kerana nama kumpulan nasyid di Malaysia belum ada bernama ‘kumpulan islam’, Alhamdulillah, mereka hanya memilh nama ala ala islam, bagus! seperti, Raihan, Rabbani, Brothers, Hijaaz dan lain-lain, yang mana apabila DJ radio umum carta lagu popular dengan kenyataan,: “ok, hari ini Raihan jatuh dua tangga kalah dengan Lagu Sesat, alternative Punk, manakala Rabbani tertendang keluar dari carta dan diganti lagu dangdut goyang gerudi dari inul, bla-bla bla.., “ so dengar carta lagu macam tu aku rasa takdelah down sangat, islam tak buruk sangat sebab takde kalimah islam kat situ.
Tapi jika ada kumpulan nasyid bengong yang nak guna nama kumpulan sebagai kumpulan islam lalu masuk carta lagu popular tapi lagu tak best dan dengar DJ umum,: “hari ini, kumpulan islam dengan lagu undilah kami telah berada di kedudukan tercorot, manakala tempat pertama di juarai lagu Disco gelek sampai mati,” tak ke hampeh? Tak ke kumpulan nasyid bongok yang guna nama islam tadi telah memalukan seluruh ummat islam?
So, hentikan pengunaan kalimah islam ni sampai bila bila, kepada pereka fesyen, jangan pandai pandai nak letak fesyen islam jika baju ketat dan Nampak lurah dada, bengong!
Blogger yang letak nama blog dengan kalimah islam tapi ada iklan lucah, baik bertaubat! Kau buat aku rasa nak ludah muka lu bro, jangan memalukan islam dengan nafsu beruk kamu!
Last, bab politik, bukan isu perjuangan islam berganti dengan perjuangan Negara kebajikan yang aku nak komen, (itu mungkin kita cerita lain kali), tapi nama parti so call Islamic yang dah lama merosakan imej islam.
Aku dah lama tak setuju bila ada parti politik sanggup letak nama “islam” sebagai jenama parti politik. Sebab “islam” itu bukan hak milik golongan executive sesetengah pihak sahaja, tapi islam adalah hak milik semua orang islam.
Kesannya, apabila parti politik itu buat silap, buat dosa, buat maksiat, atau guna fatwa kaum kera untuk benarkan dosa mereka, maka tempiasnya pada kalimah islam itu sendiri dan seolah olah, semua orang islam terlibat dengan kebodohan dan kejahilan sesetengah pihak dalam 'parti islam' itu.
Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu.
Aku bukan pro UMNO, Umno jugak buat silap, seperti isteri tak tutup aurat, halang hudud, benarkan judi, rasuah, khalwat dan sebagainya, memang salah dan sesat, tak taubat masuk neraka, tapi mereka tak letak jenama ISLAM sebagai nama parti, maka bila mereka buat buruk, yang buruknya adalah UMNO bukan islam itu sendiri, memang melayu dalam UMNO itu orang islam, tapi oleh kerana jenama parti mereka guna nama “MELAYU”, maka yang buruk adalah ‘melayu yang buat silap dalam parti’ itu sendiri.., itu lu kena faham wahai orang-orang Parti ISLAM.
“Habis tu Hamka, orang buat dosa, suruh mereka murtad lah, sebab tak nak memalukan islam?”
Bengong! Jangan jadi slow boleh tak? dua benda jer yang tak boleh guna kalimah “islam” sewanang wenang iaitu dalam perkara “competition” dan “commercialization”. Selain dari tu tak yah ler nak buat buat bodoh, sila guna common sense!
Cuba tengok ‘pengganas’ atau pejuang islam peringkat antara bangsa? Ada mereka letak kalimah islam dalam nama jenama perjuangan mereka?, arwah Osama guna nama al-Qaeda, Shaker al-Abssi guna nama Al fatah, Khaled Meshaal guna nama Hamas, Mullah Omar guna nama Taliban, Abu sahaya filipine guna nama Abu Sayyaf, dan lain lain. Tetapi di Malaysia, selamba jer korang guna kalimah islam dengan nama: PARTI ISLAM SEMALAYSIA, wah wah wah, senang senang jer guna nama ugama seluruh dunia, dan akibatnya, yang mana aku tengok orang UMNO yang jahil ugama bila cakap bab politik akan tuduh ISLAM sebagai sesat, beban, bodoh dan sebagainya, padahal maksud UMNO jahil tu yang sesat, beban, bodoh tu ahli PAS, tapi sebab ada nama ISLAM, maka bertambahlah kemunafikan kepada orang munafik yang memang benci pada islam.
So, PAS dah tukar perjuangan daripada Negara islam kepada Negara kebajikan, nasihat aku, tukarlah nama PARTI, dah lama sesetengah dari kamu yang rosakkan kesucian nama islam.
Kita hidup di zaman menzahirkan hadith, pastikan diri kita berada dalam hadith yang membawa ke shurga.
“Sudah hampir tiba suatu masa di mana tidak ada yang tinggal pada Islam itu kecuali namanya sahaja dan tidak tinggal pada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, namun kosong dari petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kulit langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali”
[HR Baihaqi].
Sekian. Orang PAS dan UMNO, selagi kamu orang islam, I love u..
Ps: Aku bagi cadangan: PAS: PARTI ADIL SEMALAYSIA.. Parti KEADILAN boleh di bubarkan sebab perjuangan korang dah sama, di tambah pula logo kamu yang ada unsur freemason dan illuminiti-woha!
Ps2: Puak fanatik pas, jangan bergegas kutuk aku, jika esok Haji hadi tukar nama parti atas arahan DAP, siapa yang malu? fikir-fikirkahlah...

1 comment:

Double Y said...

Ulasan yg menarik..